WE DID IT! #Syria #refugee in #Jordan Hussein Abbas SAVED from deportation

Standard
24 Jan 2012: The FaceBook campaign page posted this image of Hussein Abbas, released by authorities in Jordan on Wednesday
Syrian activist Hussein Abbas freed from detention in Jordan

Syrian activist Hussein Abbas freed from detention in Jordan

23 Jan 2012: The campaign page on FaceBook reports they have received assurances from the Jordanian authorities that Hussein Abbas will be released in the next couple of days. THANK YOU to everyone who rallied to this cause, your efforts have helped to secure this man’s life.
تم اليوم استلام تطمينات من الحكومة الاردنية بأنه سيتم الافراج عن حسين في اليومين المقبلين.. وذلك في خطوة ايجابية من السلطات الاردنية لدعم الشعب السوري المستضاف على أراضيها الله محيي النشامى

Please share this on FaceBook & Twitter, and by email to your contacts. There is VERY LITTLE TIME

الناشط حسين العباس معتقل لدى السلطات الاردنية منذ 10-1-2012 و السلطات الأردنية تعتزم تسفيره إلى سوريا مع أنها تعلم أنه مطلوب للتصفية داخل سوريا
الرجاء المساعدة بأسرع وقت
تهمته أنه كان يحاول إدخال المساعدات الانسانية عبر الحدود إلى سوريا
حسين العباس مسجل لدى مفوضية الامم المتحدة لشؤون اللاجئين بتاريخ 14-6-2011 وهو محمي بموجب ورقة من المفوضية ضد أي تسفير أو ابعاد خارج الأراضي الاردنية

Hussein Abbas is a Syrian activist who came to Jordan as a refugee on 14 June 2011.

Hussein  is wanted dead or alive by the Syrian regime.

He was arrested by Jordanian security services on 10 January 2012 when he was delivering medical supplies to Syria.

Jordanian authorities intend to forcibly deport him to Syria on Tuesday, 24 January 2012.
Hussein  Abbas has been registered at the Jordan office of the United Nations High Commissioner for Refugees as an asylum seeker, and he should be protected by them against any forcible return into Syria.

We appeal to the Jordanian authorities to respect the international agreement for UNHCR.

See also the FaceBook Page (in Arabic)

WHAT TO DO

Please contact your local Jordanian Embassy (find phone, fax & email here)

Also contact the UNHCR:

Hussein Abbas UNHCR Registration Jun-Dec 2011. Current refugee status unknown.

Hussein Abbas UNHCR Registration Jun-Dec 2011. Current refugee status unknown.

The UNHCR Representation in Jordan
Street Address 05, Abdul Kareem Al-Azzeh Street, Deir Ghbar, Amman, Jordan

Mailing Address P.O Box 17101 Amman 11195 Jordan

Telephone +962 6 550 2030
Facsimile +962 6 592 4658
Email joram@unhcr.org
Time Zone GMT + 2:00
Working Hours: 08:00 AM – 15:30 PM

UNHCR Head Office:

United Nations High Commissioner for Refugees
Case Postale 2500
CH-1211 Genève 2 Dépôt
Suisse.
Phone number: +41 22 739 8111 (automatic switchboard).
Working hours are from 8:30 to 17:30 (7:30 GMT to 16:30 GMT) Monday to Friday.

Online contact form here

List of UNHCR Offices here

The Arab League, of which Jordan is a member, also has a duty to protect Housein given their role as observers in Syria. Contact details, including several email addresses, here.

إحالة ناشط سوري بالأردن للمحاكمة

مركز حدود الرمثا بين الأردن وسوريا (الجزيرة نت-أرشيف)

محمد النجار–عمان

حولت السلطات الأردنية ناشطا سورياً إلى محكمة أمن الدولة بتهمة محاولة التسلل من المملكة باتجاه سوريا، فيما يخشى حقوقيون من تسليمه إلى السلطات السورية.

وقال ناشطون حقوقيون سوريون إن السلطات الأردنية اعتقلت الجمعة الماضية الناشط حسين جاسم عباس، وأودعته في مركز الصفاوي الحدودي في محافظة المفرق على الحدود السورية الأردنية.

وأكد وكيل الدفاع عن عباس المحامي طارق عطاري للجزيرة نت أن موكله ما زال معتقلا في الصفاوي، وأنه يجري حاليا تحويله لمحكمة أمن الدولة بتهمة محاولة التسلل من الأردن باتجاه سوريا.

وحاولت الجزيرة نت الاتصال بوزير الدولة لشؤون الإعلام الناطق الرسمي باسم الحكومة راكان المجالي للحصول على توضيح بشأن ملابسات هذه القضية دون جدوى.

غير أن منظمة “عدالة لحقوق الإنسان وإغاثة اللاجئين” عبرت عن خشيتها من قيام السلطات الأردنية بتسليم الناشط السوري إلى السلطات السورية.

وقالت المنظمة -ومقرها تركيا، في بيان لها تلقت الجزيرة نت نسخة منه- إن عباس أبلغ أحد أصدقائه في اتصال هاتفي صباح الجمعة أن السلطات الأردنية تعتزم تسليمه إلى سوريا.

وحذرت المنظمة من مغبة الإقدام على هذه الخطوة من قبل الأردن لكون عباس مسجلا لاجئا في سجلات مفوضية اللاجئين التابعة للأمم المتحدة في مكتب الأردن، إضافة للمخاوف من إقدام السلطات السورية على تصفيته في حال تسليمه إليها.

وقالت المنظمة إنه لا يجوز تسليم لاجئ إلى الجهة التي لجأ منها طالبا الحماية إضافة لكونه ناشطا معروفا في مجال الدفاع عن حقوق الإنسان في سوريا، واستنكرت بشدة استمرار اعتقاله من قبل السلطات الأردنية، وطالبت بسرعة الإفراج عنه.

ويوجد في الأردن نحو خمسة آلاف لاجئ سوري دخلوا البلاد مع اندلاع الثورة السورية في مارس/آذار الماضي، حيث توجد الغالبية العظمى من هؤلاء في محافظتيْ الرمثا والمفرق الحدوديتين مع سوريا.

About these ads

7 thoughts on “WE DID IT! #Syria #refugee in #Jordan Hussein Abbas SAVED from deportation

  1. I live in Jordan and I run the account @DamascusTweets, i am ashamed that i didn’t help spread this campaign and didn’t even participate in it while i had an advantage of living in the country. I’m sorry, i’m a blogger myself and i could’ve done something but i didn’t.

    • But it was all so last minute, Chubby my friend, please don’t feel bad. We literally had only a few hours. On top of that we have no established network for campaigns, it’s all just tell woever is around at the time, everyone posts like crazy, and then we just have to “hope for the best” at the moment. Events have been moving at such a pace that none of us have had time to collect our thoughts. But perhaps somehow we can begin to find ways to build “high priority” lines of communication between us for these urgent causes. I’ve been thinking about it for some time. My first plan, which I started about 2 years ago, used a status.net service (it’s like Twitter, and it used to link to Twitter). But there were some issues, and eventually they took status.net offline. When it returned it had completely changed, so that everyone has to be tied to a single domain, unless you are running and paying for your own server. I am still thinking of new ways to combine forces in a safe online environment where we can be reasonably confident of keeping out any undesirable elements. Sadly, without funding, we are stuck with less effective free services.

  2. Thank you for the reply, what you are suggesting i have thought of as well. I wished that we could have some sort of a network to contact each others in case someone needs help or in detention and this concerns the Syrian revolution of course. So what I’m thinking of, let’s start a page calling it ( Network of Bloggers & Activists for a cause ), whenever something happens to someone we spread the word to each others through the page and then each of us chooses whatever way can be used to spread the word. We don’t force a certain way, we just let each others know. Some might find it a good idea to tweet about it everyday. Some might want to blog about it & so on.

    Let me know what you think.

    • That could work, as long as it was a page that allows people to choose to get updates in the best way for them (SMS, email, etc). It would probably be an idea to include a template for people to follow when posting, and instructions for promoting campaign information so everyone can see immediately what needs to be done and how.
      I wonder if anyone made such a set-up already? We should do a bit of searching :)

  3. السلام عليكم اخي انا من سوريا وحالين بلاردن انا و عائلتى ارغب في تقديم هذا الطلب الى سيديتكم طلب الهجره او اللجوء الانساني و انا قبلتوني ولكم الشكر والاحترام ارجوئى من سيديتكم انا تقبلو نى في هذا الطلب وانا اخوكم شادي مهنتى شيف مطاعم وفنادق سياحي ونمتلك انا و عائلتي جوازة السفر سوريا ووثائق سفر الرسمي وشكرا لسيدتكم ولكم كل الشكر والاحترام للتواصل مع اخوكم شادي عبر الواتساب على هذا الرقم 00962790484685\ او اردتم التواصل بل الاتصل على هذا الرقم 00962787613400\ارجوا من سيديتكم الرد انا قبلتونى او رفضتو نى ير جئ من سيديتكم الرد

  4. السلام عليكم و رحمة الله وبركاته انا اخوكم شادي من سورية و حالين لا جئ في الاردن انا وعائلتى و امي وابي كبيرين السن وو ضعنا الحالي مئسوي للغي و مستقبل اولاد ضاع و لن استطيع اعمل اي شي وارغب في تقديم طلب لجؤ انساني لي و لعائلتي الى السويد او النرويج لانو اقرباني سافرو الى السويد و النرويج عن طريقة المفوضية الثاني لشؤن الاجئن السورينين و انا اخوكم شادي ذهبتوا الى المفوضية في دير غبار اكثر من عشرة مرة لقدام الشكوي ببخصوص طلب الجؤ الانساني ولم استفيد اي شي ولا ردية علة المفوضية بي شكل من الاشكال لانو اصبحت انا و شقيقة و اخو انى اصبحنا متشردين في البنان و سورية و الاردن و النرويج و السويد و اكثر من ثلاث سنوات و نصف لم نرى بعضان فقط الاتصل بيبن وو ضعنا الحالي مئسوى للغي ارجو من سيدية المفوضية الثاني الاطلع على هذا الطلب الاجؤ الانسانى و و الاصطوطن لنستطيع انا نلم شمل الاسرة المتشردي و لكم الاجرة و الثواب عند الله لانو خطيتنا في رقبتكم الى يوم القيامه لا نو مستقبلا اولادنا يضيع اما مان و حيتهم تدمرة قدام اعيونن ولم نستطيع انا نفعل شي في سبب الوضع المعيشة المسوئ و الحالي المادي صعبي جدا ارجو من المفوضية قبول هذا الطلب و لكم الشكر و الاحترام و يرجى التواصل على هذا الرقم 009627876134000962797424825

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s